مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

فرایند تصویب پروپزال

پروپوزال :

     پروپوزال فرم پیشنهاد تحقیق پایان نامه کارشناسی ارشد است که دانشجو می بایست با هماهنگی و تایید استادان راهنما و مشاور انتخابی در خصوص موضوع پایان نامه ( موضوع انتخابی ) موارد خواسته شده در آن از قبیل : بیان مساله، اهداف ، روش کار ، سوابق تحقیق و ... را به طور کامل و بر اساس توضیحات ذکر شده در هر بخش تکمیل نماید . لازم به ذکر است که مبنای تصویب موضوع پایان نامه ، همین فرم می باشد و فرمت آن برای کلیه رشته ها یکسان است.

 زمان ارائه پروپوزال :

    دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حداکثر تا پایان نیم سال سوم تحصیلی موظف به ارائه فرم پیشنهاد تحقیق ( پروپوزال ) به امور پژوهشی و پیگیری تصویب موضوع پروپوزال خود تا حصول نتیجه نهایی هستند . بدیهی است دانشجو پس از اخذ کد شناسایی می تواند نسبت به تهیه و تکمیل پروپوزال اقدام نماید .


پروپوزال :

     پروپوزال فرم پیشنهاد تحقیق پایان نامه کارشناسی ارشد است که دانشجو می بایست با هماهنگی و تایید استادان راهنما و مشاور انتخابی در خصوص موضوع پایان نامه ( موضوع انتخابی ) موارد خواسته شده در آن از قبیل : بیان مساله، اهداف ، روش کار ، سوابق تحقیق و ... را به طور کامل و بر اساس توضیحات ذکر شده در هر بخش تکمیل نماید . لازم به ذکر است که مبنای تصویب موضوع پایان نامه ، همین فرم می باشد و فرمت آن برای کلیه رشته ها یکسان است.

 زمان ارائه پروپوزال :

    دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حداکثر تا پایان نیم سال سوم تحصیلی موظف به ارائه فرم پیشنهاد تحقیق ( پروپوزال ) به امور پژوهشی و پیگیری تصویب موضوع پروپوزال خود تا حصول نتیجه نهایی هستند . بدیهی است دانشجو پس از اخذ کد شناسایی می تواند نسبت به تهیه و تکمیل پروپوزال اقدام نماید .

 عدم تحویل پروپوزال در زمان مقرر :

در صورت عدم تحویل پروپوزال در زمان مقرر ،  مسئولیت کار ( طولانی شدن زمان تحصیل و تبعات دیگر ) متوجه دانشجو خواهد بود و عذری در خصوص نبود آگاهی و عدم اطلاع رسانی مناسب در این خصوص پذیرفته نیست . لازم به ذکر است که اطلاعیه مدیران گروهها ، در خصوص تحویل پروپوزال در تابلو اعلانات امور پژوهشی و همچنین وب سایت واحد (حوزه معاونت پژوهشی ) به طور مرتب اعلام می گردد .

 نحوه دریافت فرم پروپوزال :

دانشجویان جهت دریافت فرم پروپوزال می بایست به وب سایت واحد ( حوزه معاونت پژوهشی) مراجعه نمایند .( فایل فرم مورد نظر قابل دانلود می باشد .) همچنین فرم خام آن را می توانند از قسمت زیراکس واحد نیز دریافت نمایند .

 نحوه تنظیم صفحه بندی اوراق پروپوزال :

 نحوه تنظیم، تدوین و صفحه بندی اوراق پروپوزال صرفا" می بایست بر اساس نمونه های خام ارائه شده از سوی واحد باشد. حوزه پژوهشی از پذیرش پروپوزالهایی که صفحه بندی آن مخدوش است معذور می باشد. (عدم وجود لاک گرفتگی – قلم خوردگی یا مخـــدوش بــودن مندرجــات شامــل نام و نام خانــوادگی و امضاء اساتیـد و تاریخهــای منــدرج در صورتجلسات مــوجود در پــروپوزال ) ضمنا" صورتجلسه پروپوزال می بایست طبق فرمت پرینت گرفته شود .

 نحوه تایپ پروپوزال :

  به منظور جلوگیری از مسائل و مشکلات مربوط به قلم (فونت)، تمامی متن پروپوزال با استفــاده از فونت 14 لــوتوس نازک تایپ گردد و از به کار بردن سایر فونت‌ها خودداری شود .

1-     فونت متن : Lotus ) لوتوس) با اندازه 14 و نازک ( متن از سر خط شروع شود )

2-     فونت عناوین بندهای پروپوزال ( تیترها ) : Lotus ) لوتوس) با اندازه 14 ( Bold ، زیر خط دار و ایتالیک)

3-     شماره صفحات : پائین وسط صفحه 

4-     اعداد و شماره ها : فارسی

5-      فاصله بین خطوط : cm 1

6-     فونت متن جداول :   Lotus ( لوتوس ) با اندازه11 نازک

      7- کلیه قلم های انگلیسی موجود در پروپوزال : Times   New Roman با اندازه 12 و ایتالیک

  نحوه تکمیل مندرجات پروپوزال :

در کلیه مراحل تکمیل پروپوزال ، دانشجو می تواند از راهنمایی اساتید راهنما و مشاور استفاده نماید .

   1- قسمتهای مختلف فرم پروپوزال دارای توضیحی در داخل پرانتز می باشد. این توضیحات به دقت مطالعه و بخش مربوطه مطابق توضیحات تکمیل گردد. ضمنا" ذکر مشخصات اساتید شامل : نام و نام خانوادگی ، آخرین مدرک تحصیلی ، تخصص،سنوات تدریس، شغل و سمت فعلی ، پست الکترونیکی در پروپوزال ضروری است .             

2عنوان فرم پروپوزال با محتوای فرم باید بطور کامل منطبق باشد.( از نوشتن عنوانهای مختلف در پروپوزال خودداری شود. )

3 عنوان انگلیسی پروپوزال دقیقا" برگردان عنوان فارسی می باشد . (در هنگام تایپ حرف اول کلمات انگلیسی به صورت بزرگ و بقیه حروف به صورت کوچک نوشته می شود.)

4-  ضرورت مطالعه پیشینه تحقیق به عنوان نخستین گام در تهیه و تدوین پایان نامه های دانشگاهی امری است بدیهی که در کتابهای روش تحقیق بر آن تاکید بسیار شده است . جهت آشنایی لازم با نظریات و تحقیقات انجام شده در جهان ، مطالعه اولیه به منظور دستیابی به جنبه های مختلف موضوع پژوهش ضروری است و برای محقق فرصتی فراهم می سازد تا درک کند در این زمینه چه کارهایی انجام شده و چه اطلاعاتی در این زمینه وجود دارد و او باید از کجا شروع کنـد و یا چــه کاری و چگونه کار را انجام دهد . با انجام این مرحله از تدوین طرح تحقیق، دانشجو به راحتی می تواند بخش های مربوطه در پروپوزال را به طور کامل تکمیل نماید.

سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته داخلی به طور مثال :

در وزارتخانه ها و ارگانهای ذینفع مثل وزارت صنایع، وزارت بازرگانی ، وزارت کار ، وزارت ارتباطات ، وزارت تعاون در پژوهشکده های خصوصی و دولتی در دانشگاهها اعم از دانشکده ها، پژوهشکده ها

خلاصه طرح ها و پژوهشهای مرتبط مهم در هر کدام از نهاد های بالا وارد شود .

سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته خارجی به طور مثال :

سازمانهای جهانی

دانشگاههای خارجی

خلاصه طرح ها و پژوهشهای مرتبط مهم در هر کدام از نهاد های بالا وارد شود .

5راههای دستیابی به سوابق تحقیق :

علاوه بر مراجعه به کتابهای تخصصی ، فهرست مقالات ، چکیده پایان نامه ها ( به منظور ارائه اجمالی نتایج دستاوردهای پژوهش و جلوگیری از دوباره کاری و تکرار موضوعات پژوهشی ) و پایان نامه های دانشگاهی است که عموما" از سوی دانشگاهها و موسسات علمی و همچنین کتابخانه ها در دسترس پژوهشگران و دانشجویان قرار می گیرد .

6- از ذکر جملات گنگ، ارجاعات به سوم شخص نامعلوم، ذکر مکانهای نامشخص، ذکر روشهای نامعلوم و کلی گویی پرهیز گردد.

7- اهداف تحقیق بطور شفاف در جملات کوتاه لیست شوند.

8- بررسی منابع باید بطور کامل انجام شود و حداقل 30% از منابع از 5 سال قدیمی تر نباشد، حداقل پانزده منبع مرتبط با تز باید ذکر گردد و طبق الگوی نگارش علمی منابع نوشته شود .

9- روش تحقیق باید بطور کامل و با ذکر جزئیات بیان شود. لیست وسایل مورد استفاده و لیست مواد مورد نیاز ذکر شود، نام روش و منبع آن و چگونگی انجام آن بدون کلی گویی بیان شود.

10- تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از تحقیق، شفاف و بدون کلی گویی نوشته شده و سپس به نرم افزار و سایر ابزارهای مورد استفاده اشاره شود.

11- ذکر آمار و ارقام فقط از منابع موثق و رسمی و اصلی باشد.

12- تکمیل جدول زمانبندی به منظور تعیین زمان انجام درست و واقع بینانه هریک از مراحل پایان نامه یکی از کارهای اساسی در تدویـن طرح تحقیق می باشد . بدون جدول زمانبندی صحیح ، امکـان به مـوقع انجـام دادن مراحـل پایان نامه بسیار بعید است . برنامه زمانبندی به طور دقیق در جدول ارائه شده ذکر شود مثال : 1ـ تعیین جامعه آماری و نمونه ها 2ـ تنظیم پرسشنامه ( یا آماده سازی لوازم آزمایش ) 3ـ پیمایش4 ـ تحلیل داده ها و نتیجه گیری 5ـ نگارش پایان نامه

 کلیه فعالیتها و مراحل اجرایی تحقیق ( شامل ارسال ارائه گزارشات دوره ای و مدت زمان مورد نیاز برای هریک به تفکیک ، پیش بینی در جدول زمانبندی درج شود و در هنگام انجام تحقیق حتی الامکان رعایت گردد . حداقل زمان قابل قبول برای پیش بینی مراحل مطالعاتی و اجرایی پایان نامه کارشناسی ارشـد 6 مـاه و حداکـثر 12 ماه می باشد .

صفحاتی از پروپوزال که می بایست توسط استادان راهنما و مشاور امضاء شود :

1 ) صفحه صورتجلسه گروه

پروپوزال می بایست توسط استادان راهنما و مشاور به دقت مطالعه و بررسی شود و پس از تایید آن را امضاء نمایند.

2- در صورت نیاز به استفاده از امکانات آزمایشگاهی می بایست بند 6 پروپوزال تکمیل و به امضاء و تایید استاد راهنما و مدیر گروه تخصصی برسد .

تذکر :

امضاء اساتید به صورت کپی – فکس – اسکن – (و از طرف) قابل قبول نمی باشد .

پروپوزال ناقص و بدون امضاء اساتید راهنما و مشاور تحویل گرفته نخواهد شد .

پیشنهاد می شود دانشجویان قبل از امضای استادان راهنما و مشاور ، پروپوزال را جهت چک و بررسی از نظر نگارشی به کارشناس پژوهشی مربوطه نشان دهند .

تکر :

دانشجویان رشته زبان انگلیسی می بایست علاوه بر پروپوزال فارسی ، یک نسخه پروپوزال انگلیسی را نیز به امور پژوهشی تحویل دهند. ضمنا" صفحه اول پروپوزال انگلیسی می بایست به تایید استادان راهنما و مشاور برسد .

 فونت متن پروپوزال انگلیسی : 12 Times New Roman

فونت تیتر ها : 14 Times New Roman

فاصله بین خطوط : cm1

 نحوه تحویل پروپوزال به امور پژوهشی :

 پس از تکمیل پروپوزال ، دانشجو می بایست آن را به کارشناس پژوهشی مـربوطه تحویل و رسید دریافت نماید. در صورت عــدم رعایت موارد ذکر شده ، هـیچگونه پروپوزالـی از جــانب دانشـجــویان تحویــل گــرفته نخــواهد شد . ضمنا" دانشجو میبایست پروپوزال را به ایمیل مدیر گروه نیز بفرستد .

 مراحل تصویب پروپوزال :

الف ) تصویب در کمیته تخصصی گروه مربوطه ( تصویب اولیه )

ب ) تصویب در شورای تحصیلات تکمیلی واحد ( تصویب نهایی و صدور ابلاغیه تصویب موضوع پایان نامه) 

کمیته تحصیلات تکمیلی ، شورایی است که در خصوص تصویب نهایی پروپوزالهـا و صـــدور ابلاغیــه تصویب موضــوع پایان نامه و درخواستهای دانشجویان در خصوص تغییر عنوان پایان نامه و یا استادان راهنما و مشاور( در موارد خاص ) در هر ماه 2 بار برگزار می گردد . بدیــهی است موضوع پروپوزال ( موضوع پایان نامه ) پس از تایید شورای تحصیلات تکمیلی واحد قطعیت می یابد . 

 کمیته تخصصی گروه و برگزاری جلسات :

 به منظور بررسی سطح کمی و کیفی پروپوزالها و تایید آنها ، جلسات کمیته تخصصی گروهها در هر نیمسال طبق یک برنامه زمانبندی مشخص و با حضور کارشناس پژوهشی مربوطــه بــرگزار می گردد. و صورتجلسه نیز توسط کمیته تخصصی گــروه مربـوطه تنظیم می شود.

توجه :

تاریخ برگزاری جلسات گروهها در تابلو اعلانات امور پژوهشی و وب سایت واحد به طور مرتب اعلام می گردد .لذا دانشجویان موظفند به موقع پروپوزال مورد تایید استادان راهنما و مشاور را جهت طرح و بررسی در گروه تخصصی به امور پژوهشی تحویل دهند.

اعلام نتایج بررسی پروپوزالها در کمیته تخصصی گروه :

پس از طرح پروپوزالها در کمیته تخصصی گروه، نتیجه بررسی در صورتجلسه گروه تنظیم      می گردد ، لذا دانشجویان جهت اطلاع از وضعیت پروپوزال خود می بایست به کارشناس پژوهشی مربوطه مراجعه نمایند .

 

نتیجه نهایی بررسی پروپوزال در کمیته تخصصی گروه به شرح ذیل می باشد:.

پروپوزال مورد تصویب قرار نگرفت

1

مقرر شد پس از انجام تصحیحات لازم مجددا" در گروه مطرح شود

2

مقرر شد پس از انجام تصحیحات لازم و تایید مدیر گروه مورد تصویب قرار گیرد

3

پروپوزال مورد تصویب قرار گرفت

4

 1- چنانچه پروپوزال مورد تایید گروه قرار نگیرد : ( رد پروپوزال به طور کامل )

 می بایست با هماهنگی استادان راهنما ، مشاور و مدیر گروه پروپوزال جدید تهیه شود تا در جلسه بعدی گروه مورد بررسی قرار گیرد.

2- چنانچه پروپوزال با اصلاحات مواجه شود :

می بایست با هماهنگی استادان راهنما و مشاور اصلاحات مورد نظر کمیته تخصصی گروه برطرف و سپس پروپوزال اصلاح شده ، جهت طرح و بررسی مجدد در جلسه بعدی گروه به امور پژوهشی تحویل داده شود . ضمنا" فرم مخصوص اصلاحات پروپوزال نیز می بایست تکمیل و به تایید اساتید راهنما و مدیر گروه برسد .

3- چنانچه پروپوزال تایید شود :

پروپوزالها پس از تایید در گروه تخصصی مربوطه ، جهت تصویب نهایی به شورای تحصیلات تکمیلی واحد ارسال و در صورت تصویب، فرم ابلاغیه تصویب موضوع پایان نامه و همچنین احکام اساتید راهنما و مشاور صادر می گردد.

 موارد خاص و تغییرات احتمالی :

در مرحله پس از تصویب موضوع در شورای تحصیلات تکمیلی واحد  و قبل از برگزاری جلسه دفاع،چنانچه لازم باشد تغییراتی در عنوان پایان نامه یا اساتید راهنما و مشاور صورت پذیرد می بایست بصورت زیر اعمال شود :

تغییرات جزئی :

چنانچـه تغـییرات جزئی در عنوان پایان نامه مد نظـر باشد ، لازم است مراتب طـی فرم مربوطه که به تایید استاد راهنما و مدیر گروه رسیده باشد اعلام و تغییرات در عنوان پروپوزال دانشجو منظور شود.( تایید نهایی با شورای تحصیلات تکمیلی واحد می باشد) .

تغییرات کلی :

چنانچه موضـوع پایان نامه بطـور اساسـی تغییر نماید ، لازم است پـروپوزال جـدید تنظیـم و پس از تاییـد در گـروه تخصصـی ، علت تغییر عنوان نیز در فرم مربوطه اعلام شود در اینصورت اگر تغییری در وضعیت اساتید راهنما و مشاور ایجاد نشود، فقط ابلاغیه جدید برای دانشجو صادر خواهد شد. ( تایید نهایی با شورای تحصیلات تکمیلی می باشد. )

  تغییر استاد راهنما و مشاور ( فقط در موارد خاص) :

با توجه به اینکه فرآیند صدور حکم برای استاد راهنما در پایان نامه های کارشناسی ارشد از مراحل متعددی عبور می کند و پس از صدور حکم، فرد مذکور به عنــوان هــدایت کننده پایان نامه از نظر دانشگاه شنــاخته می شود ، امکان واگذاری این مسئـــولیت به افراد دیگر اساسا" امــکان پذیــر نیست و در شرایط خــاص می بایست این جا بجایی با ارائه دلایل روشن و قابل دفاع به تایید شورای تحصیلات تکمیلی واحد برسد. لذا چنانچـه لازم باشد اساتید راهـنما یا مشاور تغییر نمایند (چه در صورت تغییر عنوان پایان نامه و چه در صورت عدم تغییر آن) می بایست انصراف کتبـی استاد راهنما یا مشـاور به تاییـد گروه رسیده و موافقت استاد راهنما یا مشاور جدید طـی فرم مربوطه از طـرف گروه اعلام ، تا نسبت به صدور احکام جدید اقدام شود. در صورتیکه به علت عدم دسترسی به استاد راهنمـا یا مشاور (به عـلت مسافرت طولانـی یا فرصت مطالعـاتی یا فـوت و ...) امکـان اخذ انصراف از استاد نباشد ، به جـای انصـراف کتبـی می توان صورتجلسه گروه مبنی بر توضیح علت تغییر استاد راهنما یا مشاور و معرفی استاد جـدید را نیز ملاک عمل قـرار داد.

توجه : در صورت استفاده از استادان جدید ارسال احکام کارگزینی هیات علمی به همراه رزومه کامل تحصیلی ،آموزشی و پژوهشی ایشان الزامی است .

در صورت نیاز دانشجو به سنوات تحصیلی بیشتر از سقف مجاز در خصوص پایان نامه ، علت افزایش سنوات طی نامه ای ( با تایید استاد راهنما و مدیر گروه ) به حوزه پژوهشی اعلام شود . ( تایید نهایی با شورای تحصیلات تکمیلی می باشد . )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد