مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

تعریف فازی

تعریف فازی      

             2- تعریف علم مدیریت      

             3- تعریف علم مدیریت فازی

لغت فازیFuzzy  در زبان فارسی مفاهیم مختلفی رادر بر میگیرد. عباراتی مانند نادقیق ، آشفته ، درهم و برهم ، مبهم ، انعطاف پذیر ، ناقص ، سربسته ، شولا و 000 که هر کدام یک جنبه از این مفهوم را پوشش میدهند لذا بهتر است لغت Fuzzy در فارسی ترجمه نشود چون آنرا محدود میکند. علم فازی و منطق فازی بیش از 4 دهه است که مطرح شده است ولی در یکدهه اخیر در مدیریت نیز به کار رفته و مفهوم علم مدیریت فازی را مطرح کرده است

1- تعریف فازی      
             2- تعریف علم مدیریت      
             3- تعریف علم مدیریت فازی
لغت فازیFuzzy  در زبان فارسی مفاهیم مختلفی رادر بر میگیرد. عباراتی مانند نادقیق ، آشفته ، درهم و برهم ، مبهم ، انعطاف پذیر ، ناقص ، سربسته ، شولا و 000 که هر کدام یک جنبه از این مفهوم را پوشش میدهند لذا بهتر است لغت Fuzzy در فارسی ترجمه نشود چون آنرا محدود میکند. علم فازی و منطق فازی بیش از 4 دهه است که مطرح شده است ولی در یکدهه اخیر در مدیریت نیز به کار رفته و مفهوم علم مدیریت فازی را مطرح کرده است.

          نکته لازم به اشاره این است که مفهوم فازی Fuzzy با عبارت فاز Phase که مرحله ، گام و 000 معنی میدهد هیچگونه ارتباط مفهومی ندارد.

به طور کلی دو نوع تفکر در حل مسائل وجود دارد :

1- تفکر ارسطوئی یعنی تفکر صفر و یکی ، تفکر راست و دروغ ، سیاه و سفید ، یعنی تفکری که در مدیریت سنتی حاکم است مدیر یا توانا است و یا ناتوان است در این تفکر جمع نقیضین محال است یعنی مدیر نمیتواند توانا و ناتوان باشد. در عالم صنعت هم از این مفهوم پیروی شده است رادیو یا روشن است یا خاموش نمیتوان گفت رادیو حدوداً روشن است یا کمی خاموش است.

2-تفکری که در مقابل تفکر ارسطوئی مطرح شد تفکر بودائی نام دارد. در تفکر بودائی دو نقیض قابل جمع با یکدیگر هستند مانند مفهومی که در احتمالات وجود دارد (1 = p+q ) علم فازی از این تفکر پیروی میکند درعلم فازی به بازه بین صفر و یک توجه میشود و در بین رنگهای سیاه وسفید به رنگ خاکستـری نـیز اعتقاد دارد.

          آقای ماکس بلک اهل باکوی آذربایجان در 1937 منطق فازی را ارائه کرد.او که یک مهندس برق بود گفت عنصر x در عین حالی که به مجموعه ای تعلق دارد به آن مجموعه تعلق ندارد یعنی به نقیص آن تعلق ندارد آقای عسگری لطفی زاده که از همکاران آقای بلک بود و همشهری او بود این تحقیقات را ادامه داد آقای لطفی زاده که در دارالفنون ایران دیپلم گرفته و در آمریکا مهندسی برق خوانده بود.

به علت مخالفت مجامع علمی آمریکا بامنطق فازی به شرق و بخصوص ژاپن مهاجرت کرد. سپس این مفهوم در صنایع ژاپن ، کره و 000 نفوذ پیدا کرد و محصولاتی که از این منطق پیروی میکردند تولید شد. آقای لطفی زاده پس از پذیرش آن در آمریکا به آنجا برگشته و تحقیقات خود را ادامه داد. تا دهه 90 منطق فازی عمدتاً در فضاهای صنعتی بود واز 1990 به بعد وارد علم مدیریت شد در آن زمان بود ک مجله ای به نام سیستم ها و مجموعه های فازی ( fss  ) منتشر شد.

تعریف علم مدیریت : علم مدیریت یعنی رویکرد علمی و سیستماتیک حل و تحلیل مسائل سازمانی و مدیریتی یعنی داشتن رویکرد علمی یعنی داشتن رویکرد دکارتی مانند روش تصمیم گیری در علم مدیریت.

تعریف مساله ، جستجوی راه حلهای موجود ، ارزیابی راه حلهای ممکن ، انتخاب راه حل اصلح ، آزمایش ، طراحی و سیستماتیک یعنی اینکه درمدیریت مفهومی به نامه سیستم وجود دارد مفهومی که شامل ورودی ، پراسس ( فرآیند ) ، خروجی و فیدبک است.

علم مدیریت فازی : رویکرد علمی و سیستماتیک حل و تحلیل مسائل سازمانی و مدیریتی در محیط فازی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد