مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

پیاده‌سازی نظام جامع مدیریت دانش

پیاده‌سازی نظام جامع مدیریت دانش

Implement a comprehensive knowledge management system

مگفا جهت استقرار نظام جامع مدیریت دانش در سازمان، اقدام به انجام سه فعالیت اصلی می‌نماید:

پیاده‌سازی نظام جامع مدیریت دانش
مگفا جهت استقرار نظام جامع مدیریت دانش در سازمان، اقدام به انجام سه فعالیت اصلی می‌نماید:
  1. بسترسازی استقرار نظام مدیریت دانش
    به منظور آغاز فعالیت استقرار نظام جامع مدیریت دانش در یک سازمان، نیاز است که بدنه سازمان با مفاهیم و ادبیات مدیریت دانش آشنا گردند. این فعالیت باعث آماده‌شدن بستر جهت ایجاد تغییرات فرهنگی مدیریت دانش می‌شود. مگفا با تکیه بر تجربیات آموزشی ارزنده خود در زمینه یادگیری الکترونیکی، پس از نیازسنجی سازمان، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی می‌نماید. برخی از این دوره‌های آموزشی عبارتند از:
    • کارگاه آموزشی آشنایی با مفاهیم پایه مدیریت دانش
    • کارگاه تخصصی مدیریت دانش
    • کارگاه تخصصی سازمان‌های یادگیرنده
    • کارگاه تخصصی مدیریت دانش با رویکرد سازمان یادگیرنده
  2. مطالعه و طراحی نظام مدیریت دانش
    در بسیاری از سازمان‌های بزرگ، به دلیل وجود پیچیدگی‌های محیطی منحصر به فرد، نیاز است مدل نظام مدیریت دانش، خاص آن سازمان طراحی و استقرار یابد. به این منظور نظام مدیریت دانش به‌صورت سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفته و به ازای هر جزء آن، نظام مدیریت دانش تبیین می‌گردد. نظام جامع مدیریت دانش باید به‌گونه‌ای طراحی شود که پس از استقرار، به رفتار سرمایه‌های فکری در راستای اهداف پیش‌بینی شده جهت دهد. عمده فازهای این فعالیت عبارتند از:
    • شناخت سازمان
    • مدیریت ریسک منابع دانشی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی
    • تدوین سند راهبردی نظام مدیریت دانش
    • طراحی ابعاد مدیریت دانش
      • بعد فناوری
      • بعد عوامل انسانی
      • بعد ساختاری و فرایندی
  3. استقرار نظام مدیریت دانش
    این فعالیت، فاز اجرایی نظام طراحی‌شده مدیریت دانش است. تغییرات فرهنگی، ساختاری، فرآیندی و فناوری، از جمله اتفاقاتی هستند که در طول اجرای این فعالیت در سازمان اتفاق می‌افتد. مگفا به‌منظور استقرار نظام مدیریت دانش، تیم خود را در سه بخش سازماندهی می‌نماید:
    • سازماندهی تغییرات عوامل انسانی
      وزن عوامل انسانی در نظام مدیریت دانش در حدود 60% برآورد شده است. امروزه در بسیاری از سازمان‌های سنتی، دانش منابع انسانی به‌عنوان مهم‌ترین مزیت رقابتی افراد و عامل اصلی امنیت شغلی آن‌ها محسوب می‌شود. تغییر این دیدگاه باید به‌گونه‌ای صورت پذیرد که افراد دانش خود را با کمال میل در اختیار سازمان قرار دهند و سازمان در قبال آن، فرصت رشد و توسعه را در اختیار آن‌ها قرار دهد. از آن‌جا که این تغییر فرهنگی، رمز موفقیت مدیریت دانش است، مگفا از تکنیک‌های مطرح روان‌شناسی صنعتی جهت تحول ذهن افراد، استفاده می‌کند. در این خصوص، تیم تحول فرهنگی مگفا، سه لایه سازمانی یعنی فرد، گروه و سازمان را مورد بررسی قرار داده و با استفاده تلفیقی از دو رویکرد بالا به پائین و پائین به بالا اقدام به مدیریت تحول فرهنگی می‌نماید.
    • سازماندهی تغییرات ساختاری و فرآیندی
      ساختار سازمانی بستری است جهت گردش فرآیندهای سازمانی، به‌گونه‌ای که موجبات اجرای راهبردهای سازمان را فراهم آورد. تیم تحول ساختار و فرآیند مگفا، با تکیه بر شناخت سازمانی و مدل‌های مرجع مدیریت دانش، اقدام به توسعه ساختار سازمانی و فرایندهای سازمان با رویکرد مدیریت دانش می‌نماید. این عمل باید به‌گونه‌ای انجام شود که موجبات پذیرش سیستماتیک سازمان از فرآیند مدیریت دانش را به دنبال داشته باشد.
    • سازماندهی فناوری
      فناوری مدیریت دانش عاملی است که سازمان را در جهت تسهیل گردش فرآیند مدیریت دانش و مکانیزه‌سازی آن یاری می‌کند. لذا تیم فناوری مگفا با شناسایی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان و هم‌چنین نیازمندی‌های آن اقدام به استقرار فناوری، متناسب با ماهیت سازمان می‌نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد