مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

تجزیه تحلیل هزینه فایده

  Cost benefit analysis 

اینک به تحلیل هزینه - فایده می رسیم و همانطور که از نام آن پیدا است منافع و هزینه های فرصت یک سیاست خاص را مقایسه می کند.

اینک به تحلیل هزینه - فایده می رسیم و همانطور که از نام آن پیدا است منافع و هزینه های فرصت یک سیاست خاص را مقایسه می کند.

این روشی بدیهی برای ارزیابی یک سیاست به نظر می رسد ، اما این روش اصلا بی دردسر و روشن نیست چون معمولا ، هر چند نه همیشه ، هزینه ها و فایده ها با واحدهای متفاوت ظاهر می شود.

وقتی که آنها با واحدهای یکسانی بیان می شوند مسائل ساده می شود : برای مثال ، اگر 10 میلیون دلار هزینه صرف امور ایمنی می کنیم و می دانیم خرج کردن آن پول برای بهبود خدمات آمبولانس به طور میانگین جان ده نفر را در سال نجات خواهد داد ، در حالی که خرج آن پول در بهبود حفاظ های خطوط ریلی ، جان بیست نفر را نجات می دهد ، به خوبی می دانیم که چکار باید بکنیم.


اما فرض می کنیم علاوه بر این می توانیم آن پول را صرف افزایش تعداد وکلای تسخیری در دادگاه ها کنیم که برآورد می شود منجر به صد مورد کاهش در محکومیت های به ناحق می شود.
----->>
 
اینک برای اینکه تصمیم بگیریم بهترین سیاست کدام است باید به طریقی اینها را قیمت گذاری کنیم یعنی ارزش نجات جان یک انسان و جلوگیری از شکست در اجرای عدالت را به دلار بیان کنیم . چگونه این کار را انجام دهیم ؟ 
تجزیه و تحلیل هزینه - فایده
برای ارزش گذاری نجان جان یک انسان می توان سعی در برآورد ارزش پولی کرد که مردم برای زندگی خویش قائل هستند که این کار با مقایسه دستمزدهای مورد نیاز برای جذب کارگران به مشاغلی که نیاز به سطوح مهارت و تلاش مشابه دارد ، اما از جهاتی خطرناک تر از سایر مشاغل دیگر است انجام می شود . این روش به هیچ وجه مطلوب نیست هم چون کارگران میزان ارزیابی غیر واقعی از خطر از دست دادن جانشان در مشاغل پر خطری دارند احتمال می رود زندگی خود را از یک شخص معمولی کمتر ارزش گذاری کنند.
----->>

اما به هر صورت تصویری از واقعیت به ما می دهد : تخمین زدن زیان ناشی از اینکه شخصی به ناحق محکوم به مجازات می شود حتی نامعلوم تر است ، اما اگر شما سیاست گذاری باشید که مجبورید تصمیم بگیرید چگونه 10 میلیون دلار را تخصیص دهید ، مشخص یا نامشخص  ، باید هر جور است یک حدس و گمان بزنید ، دقیقا مثل فرد بخشنده ای که باید تصمی بگیرد چقدر پول خود را برای نجات فحطی زدگان بدهد و چقدر آن را به ارکستر سمفونی محلی بفرستد .
----->>
برخی از مردم چنین استدلال کردنی را از نظر اخلاقی انزجارآور می بینند . آنها برای زندگی انسان مبلغ معینی پول در نظر گرفتن را مشابه با آن ذهنیتی می بینند که برای ما گولاگ ها و اردوگاه های مرگ نازی به ارمغان آورد .

اقتصاد دانی که تحلیل هزینه - فایده انجام می دهد فقط یک پاسخ برای آنها دارد :( آیا شما در زندگی شخصی خودتان ، ارزش بی نهایتی برای جان انسان قائل هستید ؟ اگر اینطور است آیا رانندگی می کنید و اگر رانندگی می کنید ، آیا دست کم هر روز ترمزهای خودرویتان را معاینه و بازبینی می کنید و آیا هرگز بیش از سرعت مطمئنه یا مجاز رانندگی نمی کنید ؟ ) و اینطور پاسخ دادن که ما مجازیم برای زندگی خودمان ارزش بگذاریم ، اما نه روی زندگی سایر مردم ، هم فایده ای ندارد ؛ چون وقتی که رانندگی می کنیم جان سایر مردم را به خطر می اندازیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد