مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

مدیریت Management

مدیریت اجراییExecutive management, business

تامین سرمایه

چکیده:
برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید چقدر پول نیاز دارید؟ جمع‌بندی طرح تجاری شما باید بتواند به این سوال پاسخ دهد.

تامین سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد تاریخ انتشار: 1389-12-16
نویسنده: مترجم: محمود امینی
چکیده:
برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید چقدر پول نیاز دارید؟ جمع‌بندی طرح تجاری شما باید بتواند به این سوال پاسخ دهد.


کارآفرینی
تامین سرمایه


برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید چقدر پول نیاز دارید؟ جمع‌بندی طرح تجاری شما باید بتواند به این سوال پاسخ دهد. 

برای اینکه کار جذب سرمایه را شروع کنید، باید دقیقا بدانید که راه‌اندازی و حفظ و نگهداری کسب‌وکارتان به چه مقدار پول نیاز دارد. البته هزینه‌های زندگی را نیز باید جداگانه محاسبه کنید، زیرا به احتمال زیاد کسب‌وکار برای مدتی هیچ‌گونه سودی برای شما نخواهد داشت.
پولی که برای تامین نیازهای اولیه آغاز کسب‌وکار نیاز دارید را سرمایه راه‌اندازی و گاهی اوقات پول بذر می‌نامند. این پول معمولا خرج هزینه‌های استثنایی مانند خرید ماشین‌آلات و وسایل نقلیه، ساخت یا عرضه یک محصول، چیدمان فروشگاه یا تجهیز دفتر کار می‌شود. علاوه بر این، باید سرمایه در گردش را نیز تامین کنید. سرمایه در گردش وام کوتاه‌مدتی است که بسیاری از کسب‌وکارها برای جبران تاخیر زمانی میان زمان پرداخت قیمت کالا و فروش آن (در یک فروشگاه)؛ زمان ارائه یک خدمت و دریافت دستمزد یا زمان خرید مواد خام و فروش کالای تکمیل شده به آن نیاز دارند. به طور حتم برای تامین پول با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهید شد. اگر نتوانید پولی که در طرح تجاری به‌عنوان پول مورد نیاز تعیین شده را تامین کنید، مجبورید یا اندازه و مقیاس پروژه را کوچک کنید یا در ایده خود تجدیدنظر نمایید؛ حتی ممکن است مجبور به رها کردن کار بشوید؛ تصمیم‌گیری درباره مقدار پولی که باید وام بگیرید کار ظریف و حساسی است. یک راه این است که برآوردهای موجود در طرح تجاری را تا حد ممکن دقیق انجام دهید. بیشتر کسب‌وکارهای جدید فعالیت خود را با سرمایه ناکافی آغاز می‌کنند و این موضوع آسیب‌پذیری ‌آنها را افزایش می‌دهد. تهیه پول قبل از آغاز پروژه بسیار آسان‌تر از آن است که بخواهید پس از چند ماه کسب‌وکار طاقت‌فرسا این کار را انجام دهید، بنابراین لحاظ کردن برنامه‌های احتیاطی در طرح تجاری از اهمیت بسزایی برخوردار است. اگر پروژه کوچکی را آغاز کنید و کسب‌وکارتان سودآور باشد، در زمان مناسب (معمولا پس از چند سال فعالیت) می‌توانید برای گسترش آن دست به جذب سرمایه بزنید.
بیشتر اوقات، برای تامین نقدینگی باید از چند منبع مختلف استفاده کنید. ما در این بخش به تک‌تک این منابع می‌پردازیم. حسابدار یا مشاور اعتباری می‌تواند بانک‌ها یا سرمایه‌گذاران محلی مناسب را به شما پیشنهاد کند، اما اغلب یک یا چند نفر از مالکین یا مدیران پروژه مجبورند درصد قابل توجهی از سرمایه مورد نیاز را تامین کنند.

استفاده از سرمایه شخصی
برای تامین پول مورد نیاز برای آغاز کسب‌وکار، ابتدا به سراغ منابع خودتان بروید. علاوه بر پس‌اندازی که احتمالا در بانک، موسسات مالی و اعتباری یا بازار سهام دارید، می‌توانید برای تامین پول روی فروش دارایی‌های خود نیز حساب کنید.
گاهی اوقات تا زمان پا گرفتن یک کسب‌وکار جدید مجبورید از خودگذشتگی زیادی نشان دهید و توقعات خود را پایین بیاورید. برای تامین پول نقد می‌توانید «کالاهای لوکس» مانند اشیای عتیقه، استریو، تجهیزات عکاسی، دوربین فیلمبرداری و جواهرات را بفروشید. حتی می‌توانید اتومبیل خود را بفروشید و یک مدل قدیمی‌تر و ارزان‌تر بخرید. البته اگر اتومبیل در کسب‌وکار مورد نظر شما نقش مهمی دارد، خرید یک اتومبیل کهنه که مسافت زیادی را پیموده است به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
اگر مقدار زیادی پول نیاز دارید و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید متعلق به خودتان است، می‌توانید آن را بفروشید و خانه ارزان‌تری بخرید یا اجاره کنید. ابتدا هزینه‌های قانونی فروش را بررسی کنید، زیرا ممکن است این هزینه‌ها به قدری بالا باشند که از فروش خانه چیزی عایدتان نشود. گزینه دیگر این است که برای خانه فعلی خود مجددا وام مسکن بگیرید. البته این کار تنها زمانی امکان‌پذیر است که ارزش خانه، بسیار بیشتر از وام مسکن فعلی باشد و بتوان برای بخشی از خانه که در گرو وام نیست، وام دیگری تقاضا کرد. توجه داشته باشید که وام مسکن دوم هزینه بالایی دارد و شما که مشغول راه‌اندازی کسب‌وکار جدید هستید شاید نتوانید از عهده بازپرداخت‌های ماهانه آن برآیید. اگر در مورد خانه تصمیمی می‌گیرید، حتما درباره ‌پیامدهای آن با خانواده خود صحبت کنید؛ آنها حتما باید از کلیه عواقب این کار و میزان ریسک آن کاملا آگاه باشند.
نکته آخر اینکه اگر قصد دارید مقدار زیادی وام بگیرید، از شما وثیقه معتبر و ضامن می‌خواهند و اگر کسب‌وکار با شکست مواجه شود به سراغ شما می‌آیند و می‌خواهند بدهی خود را پرداخت کنید. این وضع ممکن است سرانجام به ورشکستگی و بی‌خانمانی شما منجر شود.
تا چه حد می‌توانید
در تامین مالی نقش داشته باشید؟
اگر هیچ پولی ندارید یا صرفا می‌توانید بخش کوچکی از کل مبلغ موردنیاز را تامین کنید، باید بدانید که در تامین بقیه سرمایه دچار مشکل خواهید شد، زیرا حامیان مالی بالقوه مانند بانک‌ها تمایلی ندارند که بخش اعظمی از ریسک پروژه‌ها را متقبل شوند. گزینه جایگزین این است که سرمایه کسب‌وکار را در قالب ماشین‌آلات، دستگاه‌ها، وسایل نقلیه، تجهیزات و حتی محل کسب- هر چقدر هم که محقر و ارزان قیمت باشند- تامین کنید. اگر برخلاف کسانی که هیچ سرمایه‌ای ندارند، خودتان بودجه کافی برای تامین کل پروژه را در اختیار دارید نیازی به مذاکره با بانک، حسابدار یا هیچ متخصص مالی دیگری نخواهید داشت. از بعضی جهات، این وضعیت می‌تواند یک نقص باشد، زیرا در این صورت مشاوره ارزشمند و تخصصی کارشناسان را از دست خواهید داد. به علاوه، از آنجا که لزومی نمی‌بینید وام‌دهندگان بالقوه را در مورد عملی بودن پروژه خود متقاعد کنید، ممکن است برای تهیه طرح تجاری دقت کافی صرف نکنید.
در هر حال شما باید چنین طرحی را تهیه کنید و از حسابدارتان بخواهید آن را دقیقا مطالعه و نظرش را اعلام کند. احتمالا زمانی که جهت افتتاح حساب ویژه کسب و کار به بانک مراجعه می‌کنید، آنها تمایل دارند طرح تجاری شما را ببینند. اگر کسی روی برخی از نکات طرح دست گذاشت و اشکالاتی از آن گرفت، سعی کنید مجددا کسب‌وکار را مورد بررسی دقیق قرار دهید. حتی شاید لازم باشد تغییراتی در طرح ایجاد کنید.
منبع: کتاب راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد